Конспект уроку з теми «Сума і різниця кубів»
Мета: Вивчити різницю і суму кубів двох виразів. Розвивати вміння застосовувати різницю і суму кубів для перетворень добутку виразів на многочлен стандартного вигляду, а також застосовувати формули суми і різниці кубів двох виразів для розкладання многочленів на множники. Самостійно застосовувати набуті знання в стандартних і нестандартних ситуаціях, а також вміти систематизувати певні математичні твердження і робити висновки.
                                            Епіграф:
   Без знання математики
                                         неможливо зрозуміти ні   
                                                       основ сучасної техніки,ні того,
як вчені вивчають природні явища.
А. М. Колмогоров.
Хід уроку:
І. Перевірка домашнього завдання.
Розкладіть на множники ( коментуємо з місця)
1.      - 36
2.    
3.    
4.     +81
5.     0,81-
Представити у вигляді многочлена  ( у дошки виконують учні)
1.     (а-2)2                                
2.     (х+у)2                               
3.     (4-в)2                                
4.     (m+3)2                              
5.     (5+с)2  
Як називаються отримані алгебраїчні вирази? (Повний квадрат двочлена).  А як ви думаєте бувають неповні квадрати двочлена.
ІІ.    Організаційний момент.
Так. Давайте познайомимося з таким поняттям неповний квадрат двочлена. Замислитесь  як    це  неповний, чого в ньому не вистачає.     Вислуховую думки учнів.
Так не вистачає двійки.
Неповний  квадрат виразу:
х-у  -ху+       Неповний  квадрат різниці   двох виразів  
2х+у  +2ху+       Неповний  квадрат суми двох виразів  
5х-7у  - 35ху+      Неповний  квадрат  різниці двох виразів  
Самостійно знайдіть неповний  квадрат виразу
6х - 5у 
3х+ 8у 
Давайте ще раз повторимо як це називається? Неповний  квадрат  різниці (суми) двох виразів. Питання а навіщо ми це вивчили? Вислуховую думки учнів. Так щоб краще зрозуміти нову тему, а саме розкладання на множники суми і різниці кубів двох виразів. А ще давайте пригадаємо і запишемо скільки буде: , , ,,
  ІІІ Новий матеріал
 Розкладаючи на множники різницю кубів двох виразів, використовують формулу різницю кубів:
а3 b3 = (а  b) (а2 + аb +b2) те що я виділила як називається?
Давайте разом перевіримо правильно я розклала на множники, як це зробити? Правильно перемножити.
(а b) (а2 + аb + b2 ) = а3 + а2b+ аb2  а2b аb2b3 = а3 b3.
  Отже, формулу різниці кубів можна сформулювати так:
Різниця кубів двох виразів дорівнює добутку різниці цих виразів і неповного квадрата їх суми.
Розкладаючи на множники суму кубів двох виразів, використовують формулу сумі кубів: а3 b3 = (а  b) (а2  аb +b2).
Доведемо цю тотожність:
(а  b) (а2  аb +b2) = а3  а2b+ аb2  а2b аb2b3 = а3 b3.
Сума кубів двох виразів дорівнює добутку суми цих виразів і неповного квадрата їх різниці.
ІV  Закріплення
Алгебра В. Кравчук ст. 105
Розкласти на множники:
№660
а) 27а3  - 1  = (  - 1) (9а2   + 1);
б)  1  + 64 b3 = ( 1 +  4b ) ( 1   4b + 16b2 )
в)  8 – 27 =(2a -3)(4+6a+9)
г) 125- 27= (5-3у)(25+15у+9)
№661. а) m6 n3 = (m2  n) (m4 + m2 n + n2 );
б) а9 +b6 = (а3 + b2 ) (а6  а3 b2+ b4 );
в) а6  + с6 = (а2 + с2 ) (а4  а2 с2 + с4 ).
№664. а) 64а3  27b3  = (4 а  3b) (16 а2 + 12 а b +9 b2 );
б) р3  8 3 = (  р 2q) ( р2 +  р q + 4 q2);
в) 27а6  25 = (3а2  5) (9а4 +15а2 +25).


Щоб кожен учень міг з впевненістю сказати, що він досяг успіху, потрібно самостійно попрацювати над виконанням аналогічних завдань. Адже уміння працювати самостійно є дуже важливим етапом в навчанні і в житті. Крім того, для досягнення успіху в житті потрібно мати друзів, партнерів. То ж під час самостійної роботи дозволяється здійснювати взаємодопомогу. Вибирай сам: працювати самостійно чи за допомогою друзів.
 Самостійна робота. (на картках) Підписуємо аркуші і дописуємо розв’язок.
I варіант..
1.       Розкласти на множники:
а) 64 27у3 =  
б) m3  125 =  
 Спростити вираз:
а) (а b) ( а2 + аb + b2) + b3 =   
б) (х2  1) (х4 + х2 + 1) + 1  
II варіант.
1.       Розкласти на множники:
а) 1-  64b3  =  
б) 27а3   =   
 Спростити вираз:
в) (а2  + b2) (а4  а2 b2 + b4)  а6  b6 =  
г) (а +2) (а2  2 а + 4) (а  2) (а2  2 а + 4) =

V Підсумок уроку.
1.     Повторили множення різниці двох виразів на їх суму, розкладання на множники різниці квадратів двох виразів, розкладання многочленів на множники з використанням формул квадрата суми і квадрата різниці.
2.     Вивчили формулу різниці кубів і суми кубів.
3.     Розвязали ряд вправ на застосування формули різниці і суми кубів двох виразів.
Домашне завдання :
Повторити : п.16, 17, 18, 19. Вивчити п. 20.
Розв’язати з п.20 №659 , №662  №665 (№669)  


Коментарі

Популярні дописи з цього блогу

Механическая работа и мощность.

Функція. Властивості функції